Nyolcfokozatú váltó a BMW-től
A5 2007.02.21. 17:18
A Lexus LS után minden bizonnyal a BMW 7-es sorozata lesz a következő autó, amelyet nyolcfokozatú automataváltóval szerelnek fel. A fejlesztés oka itt már nem a jobb műszaki tartalom, hanem az, hogy számokban sem maradjanak el a konkurenciától.
A világ első, személyautóba szerelt nyolcfokozatú automataváltója az új Lexus LS-ben debütált, a japánok azonban nem sokáig mondhatják el magukról, hogy egyedül az ő autójukban van ilyen szerkezet. A 7-es BMW a hírek szerint 2009 elején bemutatkozó új generációjába ugyanis szintén ennyi fokozat között kapcsolgató automatát szerelnek. A bajor luxusmodellbe a ZF szállítja majd a váltóművet, a 2010 után pedig minden valószínűség szerint más modellek is megkapják majd.
A "váltóháború" kezdete 2001-re tehető, ekkor mutatta be ugyanis a ZF az első hatfokozatú automatát, melyet mellesleg szintén a 7-esbe szereltek. 2003 végén aztán a Mercedes-Benz megkezdte hétfokozatú automatájának gyártását, a jelenlegi "győztes" pedig a már említett Lexus LS a maga nyolc fokozatával. Hogy ennek van-e értelme? Őszintén szólva nem igazán, hiszen egy jól megtervezett ötfokozatú automata is tökéletesen kielégítheti a vezető minden, a váltóhoz kapcsolódó igényét. A BMW sajtófőnöke az ezt firtató kérdésre azt válaszolta, hogy a fejlesztés oka egészen egyszerűen az, hogy semmilyen téren nem akarnak lemaradni a konkurenciától, tehát jobban megéri egy nyolcfokozatú automatát fejleszteni, mint egy idő után folyamatosan arról győzködni a vásárlókat, hogy miért is jó az a hatsebességes.
Abszolút értelemben is jó hír viszont, hogy a ZF a BMW saját tesztadatait felhasználva finomított egy kicsit a hatfokozatú automaták vezérlésén, a változtatásoknak hála pedig benzinmotor esetében 3-, dízeleknél pedig 6 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak.
|