Mercedes-pusztulás művészien
a5 2006.12.17. 20:21
Hatalmas, tiszteletet sugárzó Mercedes merül el némán a tengerben - láthatjuk Michael Muller fotóművész Californiában kiállított sorozatán. A Mercedes látványos elsüllyesztése jótékony célokat szolgál.
Tönkretenni egy autót sokféleképpen lehet. Gyakran balesetben hullanak el gépjárműveink, de sok pusztul el természetes halállal, az idő vasfoga kikezdi az addigra már hervadt karosszériákat. Ám az autó számára is létezhet szép halál: a művészet mártírjának lenni és ezzel felmagasztosulni minden bizonnyal ezek közé tartozik.
Michael Muller egy 2,5 tonnás Mercedes terepjáró pusztulását esztétizálja nemrég kiállított fotósorozatán. Van abban valami szép, nagyvonalú gesztus, hogy ilyen drámai egyszerűséggel kidobnak az ablakon úgy 30 millió forintot; közel ennyibe kerül ugyanis Muller áldozata, a Mercedes GL 450-es. A vízbe dobás egyébként nem ment egyszerűen, komoly szervezőmunkát igényelt, Muller-nek viszont igazán nem kellett sietnie a fotózással, a nagy Merci csak igen lassan akart leérni a tengerfenékre. Az egyik képen egyébként a színésznő Eva Mendez is látható egy látványos haute couture ruhában, az elmerülő Mercedes előtt lebegve - meglehetősen hatásos kompozíció.
|
 |
Mindent a művészetért | |
| Az egész vállalkozás a "Csend" címet kapta, a képeken pedig tárgyakat és embereket süllyesztenek el vízben a különböző fotóművészek. Csak Muller választott négykerékhajtású járművet, a többiek például pénzt változtattak enyészetté, vagy vörös fürdődresszes szinkronúszó lányokat örökítettek meg. A Mercedes-es sorozat 25 fotóból áll, ez a "Sinking Fear" (kb. Süllyedő félelemnek lehetne fordítani) találó címet kapta. Az ötlet a The Art of Elysium nevű californiai alapítványtól származik, akik művészeket és színészeket bátorítanak, hogy használják idejüket és tehetségüket valamilyen jótékony cél érdekében; ez az akció például a beteg gyermekek kórházi eszközeire és gépeire segít előteremteni a forrást. A képek ugyanis - feltehetően méregdrágán - megvásárolhatók Californiában, a Universal Filmstúdióban, az árakat sokat sejtetően csak külön kérésre közlik a vevőjelölteknek.
Muller egyébként elismert és neves fotós a szakmában, fotói gyakran jelennek meg a Rolling Stone, a Glamour vagy a Time magazinokban, emellett számtalan reklámfotó is köthető a nevéhez, mint például a Fila és a Nike kampányai.
|