Itthon 20 millió forintól indul a Mercedes GL
A5 2006.07.26. 22:30
Akinek kicsi a Mercedes ML, vagy egyszerűen zavarja, hogy túl sok mászkál belőle az utakon, annak egy komoly alternatívát kínál a csillagos márka. Mostantól Magyarországon is rendelhető a Mercedes GL.
A Mercedes szerint úgy tűnik komoly vásárlóerőt képez az a réteg, akik a "minél nagyobb, annál jobb" mottó szerint élnek. Nekik készült a méretben az ML felé pozícionált, amerikai léptékkel tervezett új Mercedes GL. Az autó nem egy hagyományos értelemben vett SUV, a kistestvér ML-nél ugyanis sokkal robosztusabb kialakítású. A lekerekített dobozforma közel sem sugároz annyi dinamizmust, mint az ML, inkább az elpusztíthatatlanság és a masszivitás juthat róla eszünkbe. A G betű sem véletlenül szerepel a típusjelzésben, ezzel utal a 27 éve gyártott, a világ egyik legjobb terepjárójának tartott G osztályra.
Bár borítékolható, hogy a GL-t nem viszik majd túl sokan terepre, minden adottsága megvan a természet állította akadályok leküzdésére. A szintszabályozás terep-üzemmódban 307 mm-es szabad magasságot tesz lehetővé, a kocsi gázlómélysége ilyenkor 600 mm. A fontos hajtási és futómű komponenseket egyébként acéllemez védi a sérülésektől.
Az európai verzióban széria Offroad-Pro Technik csomag is komoly elektronikai segítséget ad terepen. Ebben többek között van egy Offroad ABS névre hallgató, terepüzemre kifejlesztett blokkolásgátló, ami extrém domborzati viszonyok között lerövidíti a fékutat azzal, hogy bizonyos feltételek mellett megengedi a kerekek blokkolását. A DSR (Downhill Speed Regulation) dombról való leereszkedéskor automatikusan tartja az előre kiválasztott sebességet, de a kocsiban megtalálható az emelkedőn való visszagurulást gátló rendszer is.
A terepképességei tehát adottak, de a vérbeli terepesek feltehetően maradnak a G osztálynál. A GL-t inkább azok fogják vásárolni, akik egyszerűen a legnagyobbat akarják, és a vezérszerepre pályáznak az utakon is. Az 5 métert 8 cm-rel meghaladó hosszúság, és a 192 cm-es szélesség megadja a kellő tiszteletet a sávba besoroláskor vagy akár autópályán is. Az autópályán való uralomhoz megvannak a kellően erős motorok is, két részecskeszűrős dízel és két benzines személyében. Ha a visszapillantóban feltűnik ez a monstrum, minimum a GL 320 CDI 224 lóerejére és 510 Nm-es nyomatékára számítsunk. A V8-as GL 420 CDI pedig szinte a gyengébb kamionok teljesítményével rendelkezik: 306 lóereje és 700 Nm nyomatéka 7,5 másodperces százra gyorsuláshoz és 230 km/órás végsebességhez segíti. A két V8-as benzines sem gyenge, de a 2,5 tonnás üres tömeghez talán inkább a dízel passzol. A kisebbik, a 4600 köbcentis GL 450 teljesen új fejlesztés, 340 lóereje és 460 Nm nyomatéka kellemes menettulajdonságokhoz segíti az autót. A maximalistáknak pedig ott van még a 388 lóerős GL 500-as, imponáló gyorsulási és végsebesség adatokkal. Mindegyik modellhez széria a hétsebességes, kézzel is kapcsolható 7GTRONIC automataváltó.
Terepjárónak és gyorsvonatnak tehát egyaránt beválik az új Mercedes, de 7 ülésével családi autóként is funkcionálhat. A Mercedes a harmadik üléssorban is magas szintű komfortot ígér, de ha nincs szükség erre a két ülésre, gombnyomásra a padlóba süllyeszthetők. Így a kocsi 5 üléses használatban 1240 literes csomagtérrel bír, 2 üléssel pedig 2300 liternyi csomagot nyelhet el. A szórakoztatásról a fejtámlákba épített LCD monitorok, a kellemes klímáról pedig a hátsó traktusban külön szabályozható klíma gondoskodnak.
|
 |
Belülről is elegáns | |
| A GL-modellek vontatásra is kiválóak, akár egy 3,5 tonnás hajót is levontathatunk vele az Adriáig. Az így is zavartalan viselkedést az ESP-utánfutó-stabilizálás, az összkerékhajtás és a különlegesen hosszú, több mint 3 méteres tengelytáv garantálja. A biztonsággal kapcsolatban a szokásos felszereléseken kívül a gyár kiemeli az összes üléssorhoz járó függönylégzsákokat, az ebben a kategóriában először rendelhető PRE-SAFE balesetmegelőző rendszert és az eddig bevallottan elhanyagolt, de most továbbfejlesztett gyalogosvédelmet.
A gyár a sokoldalú luxusterepjárót nem adja olcsón: az árskála az alapfelszereltségű GL 320 CDI 4MATIC kis híján 19 milliós alapárától a GL 500 4MATIC 27 milliós alapáráig terjed. Ezt megdobva extrákkal pedig jócskán átléphetjük a 30 millió forintot.
|
Lökettér-fogat (cm3) |
Teljesítmény (LE) |
Nyomaték Nm ford/ percnél |
0-100 km/h-ra (s) |
Legnagyobb sebesség km/h |
Fogyasztás (l/100 km) kombinált |
GL 320 CDI 4MATIC |
2987- V6 |
224 |
510/1600-2800 |
9,5 |
210 |
9,8 |
GL 420 CDI 4MATIC |
3996 - V8 |
306 |
700/2200-2600 |
7,6 |
230 |
11,6 |
GL 450 4MATIC |
4663 - V8 |
340 |
460/2700-5000 |
7,2 |
235 |
13,3 |
GL 500 4MATIC |
5461 - V8 |
388 |
530/2800-4800 |
6,5 |
240 |
13,9 |
|