G, mint gigant Merci a láthatáron
Darko 2006.06.14. 21:00
Már azt hittük, hogy a Mercedes-Benz ML-osztálynál nincs értelme nagyobb, fényűzőbb terepjárót gyártani, de a Merci ismét ránk cáfolt. A hétüléses GL a csillagos márka új off-road zászlóshajója.
Már azt hittük, hogy a Mercedes-Benz ML-osztálynál nincs értelme nagyobb, fényűzőbb terepjárót gyártani, de a Merci ismét ránk cáfolt. A Mercedes-Benz a GL-osztály megjelenésével új fényponttal bővült a luxus SUV-járművek (Sports Utility Vehicles) palettája, sőt ezzel együtt új zászlóshajója lett a csillagos márka off-road kínálatának.
A GL elnevezés igazán jól hangzik ebben a szegmensben, hiszen a nagyhírű G Mercit már elég régóta a legjobb terepjárók között tartják számon, tehát ennek a piaci sikereire alapozni nem rossz ötlet. A GL persze alapjaiban más, a hétüléses prémium terepjáró inkább a tökéletes utazási komfortra biztosít, így egyszerre luxusimuzin és luxusterepjáró. Hét ülés az nem kutya valamit elárul az autó méreteiről, a több mint 5 méter hosszú monstrum (hosszúság: 5088 mm, szélesség: 1920 mm, magasság: 1840 mm) sikerrel pályázik a legletaglózóbb látvány díjára is.
A GL-osztály saját piaci szegmensén belül egyedi megjelenésével erőt és exkluzivitást sugároz., az ML-re vajazó ívek egyszerre festenek szinte tökéletes dinamikát kölcsönöznek az autónak, miközben a színház előtt sem fest rosszul. Természetesen egy ilyen jármű belterénél már nem kell kitérni az anyagminőségre, vagy a térkínálatra, abban a vásárló biztos lehet, hogy a tökéletes kényelemben és összhangban utazhatja le országúti, vagy éppen terepes kilométereit. Az utasok még a harmadik üléssor teljes értékű helyein is teljes mozgásszabadságot élvezhetnek. A középső üléssorhoz való távolság 815 mm, az utasok fejének 979 mm szabad tér áll rendelkezésre. Ha a járműben kevesebb ülőhelyre van szükség, a hátsó egyes üléseket egyesével vagy együtt gombnyomásra, elektromosan lehet lehajtani, amivel egyenletes felületű rakodótér nyerhető. Az ötüléses kiviteli változatban a csomagtér 1240 literes, de a GL maximális csomagtere elérheti a 2300 litert is.
Természeten egy Mercedes esetében hatalmas gondot fektettek a technikai arzenálra, így szinte végelláthatatlan sorolhatnák a csomó elektromos kütyüt, ami ebbe is belekerült. A biztonság terén sincs lankadás, ebben is rendelhető a Merci PRE-SAFE rendszere, amely egy veszélyhelyzetben előre felkészíti az autót és utasait az esetleges ütközésre, így javítja annak elkerülésének lehetőségét, továbbá csökkenti a sérülések lehetőségét. Természetesen a légzsákokban sincs hiány, ugyanúgy, mint az ABS, ASR, ESP is széria, akárcsak a többi vezetést segítő elektronika.
Ha GL, akkor off-road, vagyis biztosan négykerekes a vas. A 4MATIC négykerékmeghajtási rendszer különböző módozatait már próbálhattuk az E-osztályban, vagy éppen nemrégen az ML-ben, most a GL is megkapta ezt a hajtást, csak éppen ehhez már szériafelszerelés az AIRMATIC légrugózás, a hajszálpontos
paraméterkormányzással és az ADS adaptív csillapítási rendszer. A speciális Offroad-kellékek, mint a hegymenet elindulás, az elindulás-segítő asszisztens és az Offroad-ABS ebben is benne van, ugyanúgy, mint az európai modelleknél széria OFFROAD-PRO műszaki csomag. Ez tartalmazza például a terepredukciós kétfokozatú osztóművet és a 100-százalékos differenciálzárat az osztóműhöz, valamint a hátsótengelyhez. A külön a nehéz igénybevételhez átalakított AIRMATIC növeli a jármű hasmagasságát, mivel az igény szerint akár 307 mm-re növelhető, így a jármű 600 mm-es gázlómélységet ér el.
A GL menettulajdonságai vonóüzemben is meggyőzőek, hiszen az ESP-hez társított TSA (Trailer Stability Assist) célzott fékhatással már a kritikus menethelyzet keletkezésekor tompítja a vontatmány instabil állapotát. A teljesen automatikus szint-kiegyenlítést az AIRMATIC veszi át. A pontos menetteljesítmény és fogyasztási adatokról még nincs hír, de az mindenestre biztató, hogy a jármű termetes méretéhez képest igen kedvező, 0,37-es cW értékkel dicsekedhet
Természetesen a motorkínálatban inkább új, de mindenképpen ismerős erőforrásokat figyelhetünk meg, két benzines és két dízel rendelhető jelenleg. A dízelmotor kínálat az ML-ben már kipróbált és csodált GL 320 CDI-vel (224 LE) kezdődik, de van egy ennél is nagyobb V8-as GL 420 CDI, amely már 306 LE-s teljesítményre, valamint egészen brutális 700 Nm-es maximális forgatónyomatékra képes. Mindkét motor megfelel az EU-4 által előírt normáknak, valamint karbantartásmentes dízelrészecske-szűrővel rendelkeznek.
A benzines kínálat nagyobbik darabját, az új S-osztályból már ismerhetjük, az 5,5 literes, 388 LE-s motor GL 500 néven kerül forgalomba, Ugyanennek a V8-as motorcsaládnak a második tagja a GL 450-es 4,6 literes, 340 LE-s változata, természetesen mindkét motor teljesíti az EU-4 előírások szigorú határértékeit.
A GL minden motorváltozata szériafelszerelésben hétfokozatú 7G-TRONIC, DIRECT SELECT-tel szerelt, automataváltóval kapható, az új szerkezet 7 előre és két hátrameneti fokozatot tud.
Az új Mercedes-Benz GL-osztály 2006. januárjában a detroiti Észak-amerikai Nemzetközi Autó Kiállításon (North American International Auto Show, NAIAS) ünnepli világpremierjét. Tavasztól kezdődően először az észak-amerikai ügyfelek ismerkedhetnek meg az új modellel, az európai ügyfelek 2006. szeptemberében pillanthatják meg a sokoldalú terepjárót.
|